Sabtu, 29 Oktober 2016

Cekak Night PSSCM UniKL-BMI 2016

12 Oktober 2016 - telah berlangsung satu program ilmu yang sangat berharga nilainya. Sangatlah beruntung bagi peserta-peserta yang hadir menyertai program tersebut.  Program ini dijalankan bertujuan mendedahkan kepada para peserta tentang sejarah dan silibus matapelajaran dalam Persatuan Seni Silat Cekak Malaysia.

Program yang dianjurkan oleh pihak Persatuan Seni Silat Cekak Malaysia cawangan UniKL BMI ini telah berlangsung di dewan TTL 2 Universiti Kuala Lumpur BMI dari jam 9.00 malam hingga 10.00 malam. Yang menariknya program ini adalah bukan sahaja berjaya menarik minat pelajar UniKL BMI sahaja malah juga dari pelajar diluar kampus UniKL BMI.

Program ini telah dirasmikan oleh En. Azrul dimulakan dengan bacaan berzanji, marhaban dan qasidah burdah yang diketuai oleh En. Azman B Abd Malik, Penyelia kelas latihan PSSCM UiTM kampus INTEC. Dalam majlis pembukaan ini, para peserta sendiri membacakan rawi yang telah ditetapkan oleh En. Azman dan suatu pencapaian yang sangat membanggakan dimana para peserta dapat melagukan rawi dengan baik sekali walaupun hanya menghadiri dua kali kelas berzanji yang telah diadakan di UIAM dan BMI sebelum ini.

Disamping itu, terdapat juga perbentangan kertas kerja yang disampaikan oleh En. Roslin B Ali Omar, Naib Presiden Persatuan Seni Silat Cekak Malaysia dengan tajuk “Kemahiran Insaniah”. Kemahiran Insaniah ini hanya dapat diperolehi di luar kelas bukannya di dalam kelas. Terdapat 7 prinsip utama dalam kemahiran insaniah ini. Antaranya, sifat kepimpinan, critical thinking, making decision, keusahawan dan sebagainya. Dengan pendedahan seperti ini, para peserta menjadi sangat teruja dan bersemangat untuk berubah ke arah yang lebih dinamik dan cemerlang dalam mencorak masa depan yang lebih gemilang.


Program ini sangat menarik dan banyak ilmu yang bermanfaat kepada para peserta yang hadir. Diharapkan dengan adanya program seperti ini, ahli-ahli PSSCMUIAM dapat merubah cara belajar yang lebih dinamik dan dapat meningkatkan pencapaian CGPA dalam jurusan masing-masing sekaligus dapat mengimbangkan antara akademik dan aktiviti persatuan. Kerjasama yang erat antara UIA dan BMI juga dapat mengeratkan lagi hubungan dua hala yang telah sekian lama terjalin. Bersama-samalah kita memantapkan diri dengan ilmu akademik seiring dengan perjuangan di dalam arena silat cekak.
Share:
Lokasi: Batu 8, Jalan Sungai Pusu, 53100, Selangor, Malaysia

Statistik Web PSSCM UniKL BMI

PENAFIAN

Pihak PSSCM UniKL BMI (PSSCMBMI) tidak bertanggungjawab terhadap sebaran maklumat dan fakta yang dikeluarkan selain dari laman blog rasmi ini.

© Hak Cipta Terpelihara PSSCM UniKL BMI (PSSCMBMI)

Pengunjung